Kolme neitoa, petäjän juurella otetussa kuvassa on kolme tuntematonta nuorta naista, ehkä sukulaistyttöjä, sisaruksia tai ystävyksiä.
Tämä tarina kertoo sukututkimuksen sivujuonteesta ja yhteistyön voimasta
Kuten jokainen sukujaan tutkiva tietää valokuvat ovat tärkeä osa tiedonkeruuta. Säilyneet kuvat ovat arvokkaita, ne antavat ihmisille kasvot ja saavat aikakauden elävämmäksi. Aikoinaan valokuvaus oli harvinaista, tapahtuma, johon valmistauduttiin hyvin. Puettiin parhaat vaatteet ylle ja pitkän valotusajan takia piti asettautua paikoilleen, ehti ottaa hyvän ilmeenkin.
Kun aloitin oman matkani menneeseen maailmaan aloin kerätä myös sukujeni valokuvia. Totesin heti, että liian myöhään. Monen kuvan ihmiset ja tarinat jäivät selvittämättä. Kuka kuvassa oli, milloin ja missä otettu. Jotkut kasvot tai paikat vielä tunnistin mutta suurin osa vanhimmista kuvista jää arvoituksiksi. Ihmiset, jotka olisivat voineet tunnistaa tilanteet ja henkilöt, kertoa heidän tarinaansa, olivat kaikki jo edesmenneet. Onneksi äidinäiti oli laittanut pyynnöstäni kuviin merkinnät, keitä niissä oli. Mutta nekin tarinat jäivät kuulematta, liian myöhään ymmärsin, että tarvitaan muutakin kuin kuvassa olijan nimi tai paikka.
Kysellessäni muilta sukulaisilta valokuvia sain isän nuorimmalta sisarelta Leenalta nipun valokuvia saatteella ”Minulle on jääneet nämä kuvat, joista en tunne juuri ketään”. Muutaman kuvan henkilön hän toki tunnisti, mutta useimmissa oli merkintä kuka?
Yhdessä kuvassa on hänen isänsä eli isoisäni nuorena miehenä. Minäkin tunnistin Ukko- Oskarin vaikka kuvassa hän on todella nuori. Kuva on otettu talon seinustalla ja ison petäjän juurella, toinen petäjä näkyy taustalla. Tästä kuvasta alkoi monta vuotta kestävä arvoituksen ratkominen. Arvoituksen kuka on kuvaaja ja missä päin Parikkalaa kuva on otettu.Ymmärsin myös, että nämä kuvat olivat olleet kaiken aikaa tallessa Oskarin piirongin laatikossa. Jos olisin aikoinaan osannut kysellä häneltäkin, olisin saanut tarkan tiedon, ketä kuvissa on, mitä sukua he ovat, missä kuvat on otettu. Mutta nyt jouduin keräämään tietoja pieninä palasina.
Leenalta saamissani kuvissa oli neljä muuta saman petäjän vierellä otettua valokuvaa, kaikki nuoria ihmisiä. Kuvista tunnistin alkuun vain Oskarin, vaikka todennäköisesti useimmat ovat jotain sukua. Mutta vuosia oli jo kulunut eikä tunnistajia enää löytynyt.
Yhdessä kuvassa istuu kuvaamon Thonet- tuolilla tummapukuinen nuori nainen. Sama kaunotar selvästi tunnistettavine piirteineen on muissakin kuvissa. Hän on yhteiskuvassa, jossa on ryhmä valkoasuisia nuoria neitoja, ilmeisesti rippikouluystäviä tai sukulaistyttöjä. Muutama heistä on myös petäjäkuvissa. Kaunotar lienee löytänyt prinssinsäkin, kihlakuva on otettu jossain toistaiseksi tunnistamattomassa ateljeekuvaamossa.
Mirjan albumista löytyi vielä petäjäkuva, joka taakse on kirjoitettu Iida ja Jenny. Pian ymmärsin, että kuvassa on Oskarin äiti, Iida Innanen ja Jenny Jääskeläinen. Iidan sisar Loviisa Halko avioitui Mikko Jääskeläisen kanssa ja heille syntyi tytär Jenny 1900. Iida ja Matti Innanen olivat Jennyn kummeja ja muistoksi on otettu yhteiskuva.
Oskarin sisaren
kihlakuva on otettu myös samassa paikassa petäjän juurella noin 1918.
Sukulaisilta löytyi kahdeksan petäjäkuvaa ja Parikkalan seudun suvut
FB-ryhmässä kertyi lisää.
Valokuvaaja Adolf Reinhold Aarnio
Laitoin Oskarin kuvan Facebookin Karjalaisia valokuvissa- ryhmään. Ryhmän ylläpitäjä kiinnostui heti kuvasta ja kysyi lisätietoja. Hän on perehtynyt menetetyn Karjalan valokuvaajiin ja valokuvaamoihin ja kerännyt eri kuvaajien tietoja. Parikkalassa isojen petäjien juurella otetut kuvat oli tulkittu käkisalmelaisen Adolf Aarnion ottamiksi Suomen valokuvataiteen museon Kuka Kuvasi -sivulla sekä vanhoja valokuvaajia esittelevissä kirjoissa.
Adolf Reinhold Aarnio (ent. Rosengren) on syntynyt Kristiinankaupungissa 1858, muuttanut Käkisalmelle ja kuollut Seinäjoella 1938. Adolf Aarnio oli opettaja, pankinjohtaja sekä tunnettu ja arvostettu valokuvaaja. Aarnio toimi alkuun Käkisalmen Porvarikoulun voimistelun ja piirustuksen opettajana. Pankinjohtajana hänellä oli paljon luottamustoimia ja monenlaista sivutyötä. Aarniolla oli myös virvoitusjuomatehdas Käkisalmessa. Pankista hän jäi eläkkeelle 1924 ja muutti myöhemmin Seinäjoelle.
Muutamia A. Aarnion valokuvaukseen liittyviä lehti-ilmoituksiakin löytyi. Hän tarjosi maisemakuvia Karjalan eri pitäjistä, Parikkalasta mm. Juankosken ja Likolammen kuvia (Wuoksi 7.12.1889). Lehti-ilmoitusten mukaan Aarnion kuvaamo Käkisalmessa oli avoinna keväällä muutaman viikon ajan vuosina 1891 – 1893.
Missä petäjäkuvat on otettu?
Parikkalan sukututkimusryhmässä aloimme yhdessä selvittää kuvaajaa ja missä kuvat on otettu, mikä talo on kuvien taustalla. Keräsimme kuvia, ryhmäläiset tutkivat sukujensa albumeita ja jopa laitettiin Parikkalan Sanomiin kysely. Petäjäkuvia on nyt ryhmän albumissa 23. Kuvissa on vanhoja ja nuoria, rippilapsia, kihlapareja, sisaruksia, serkuksia, yksi sotilaskin. Suurin osa tunnistettuja eli tiedossa ketä kuvassa on. Joissain kuvissa on jopa tieto, milloin ne on otettu. Kuvia löytyi enemmänkin, kaikki eivät kuitenkaan halunneet jakaa perhekuviaan ryhmään. Kaikkiaan petäjäkuvia on otettu paljon ja varmaan niitä on paljon vielä tallellakin. Sukulaisen sanoin, kaikki parikkalalaiset on kuvattu näiden petäjien juurella. Petäjäkuvia on otettu ainakin vuoteen 1922 saakka. Kuvaajan nimeä ei ollut yhdessäkään kuvassa eikä kenelläkään ollut enää tietoa kuvaajasta tai paikasta missä kuvat on otettu.
Myös kuvauspaikkaa etsittiin yhteisvoimin, tutkittiin kuvista talojen seinäpintoja, ikkunanmuotoja ja sokkeleita. Sukulaisen mukaan kuvat otettiin jossain osuuskaupan takana, tarkkaa paikkaa ei hänkään tiennyt. Tässä tapahtui ensin aloittelijan virhe. Tulkitsin osuuskaupan sen nykyisen sijainnin mukaan eli Kangaskylään, Parikkalan nykyiseen liikekeskukseen. Mutta vuosisadan alussa kunnan keskus ja osuuskauppa oli Kirkonkylässä, siinä kirkon ja kunnantuvan lähellä. Rautatie valmistui 1908 ja aseman myötä liike-elämä alkoi vähitellen keskittyä Kangaskylään. Rippilasten ja kirkkoväen oli kuitenkin vaivatonta käydä kuvattavana kirkon lähellä.
Parikkalan valokuvaajia
Parikkalan kirkon lähellä oleva Kurrin kahvila on mainittu monen muun kuvaajan ilmoituksissa. Sortavalalainen A. Eder on kuvannut siellä 1914 – 1915.
”Uusi Valokuvaamo A. Eder Sortavalasta ottaa valokuvia Parikkalan kirkolla hra M. Kurrin pihaan rakennetussa uudenaikaisessa, hyvästi sisustetussa atelierissa sunnuntaisin t.k:n 19 ja 26 päivinä. Valokuvia otetaan, joka aika päivällä säästä huolimatta. Hinnat halvat!! Nopea toimitus!!” (Parikkalan Sanomat no 28 15.7.1914)
Kurrin Kahvila
Kuka kuvasi Parikkalassa?
Kun kuvia kertyi eri vuosilta aloin miettiä miksi joku keisari Aleksanteri III:n vierailuakin Käkisalmessa kuvannut pankinjohtaja Aarnio viettäisi kesänsä kuvaamassa rippilapsia Parikkalassa? Ehkä kesäasunto tai sukulaisia paikkakunnalla? Myös Aarnion nähtävillä olevat kuvat ovat hyvin erilaisia kuin petäjäkuvat, lähinnä seesteisiä maisemakuvia, kaskenpolttoa ja merkittäviä rakennuksia. Henkilökuvat olivat ateljeessa otettuja kasvokuvia, pohjukkeessa Aarnion nimi.
Sanomalehtiarkisto auttoi taas eteenpäin. Parikkalan Sanomista löytyi kaksi ilmoitusta, joissa mainitaan valokuvaus ja Aarnio. Ilmoitukset 12.5. ja 19.5.1920, valokuvaaja Osk. Aarnio, Punkasalmen puutarhan asiamies, välittää kasvitarhan taimia kirkolla.
Valokuvaaja Oskar Adolf Aarnio
Oskar Adolf Aarnio (ent. Pikkarainen) on syntynyt Savonlinnassa 1873 ja muuttanut 1912 nimensä Pikkarainen Aarnioksi. Rippikirjoissa mainitaan Aarnion olevan yksikätinen. Sanomalehdessä kerrotaan, että hän oli menettänyt oikean käsivartensa tapaturmaisesti jo lapsuudessa ja oli myöhemmin kehittänyt täysin toimivan keinotekoisen käden. (Karjalan lehti no 123, 28.10.1915)
Savonlinnan rippikirjassa 1881 Oskar Pikkarainen on lyseolainen. Hänen vanhempansa ovat karvarin sälli Adolf Fredrik Pikkarainen syntynyt 1845 Kajaanissa ja Elisabeth Sinkkonen syntynyt 1847 Kerimäellä. Savonlinnan rippikirjoja on niukasti digitoitu, mutta Oskarista on runsaasti tietoja sanomalehtiarkistossa. Hän on ollut koko elämänsä ajan aktiivinen ja toiminut monissa yhdistyksissä ja tehtävissä, mm. nuorisoseurassa, suojeluskunnassa ja kunnalliselämässä. Hänet on valittu 1899 ensin Kyrönsalmen lauttauksen tarkastajaksi ja sitten Säämingin Vuoriniemen kansakoulun opettajaksi. Sieltä hän on muuttanut 1903 Muolaaseen opettajaksi. Muolaassa Aarnio, silloin vielä Pikkarainen, on avioitunut Hilda Tuomisen kanssa 1903 ja heille on syntynyt 1904 poika Veikko. Lehtiartikkelin mukaan Aarnio on ollut myös Räisälässä Unnunkosken kansakoulun opettajana. Vuosalmen kansakoulun opettajana Aarnio on ilmeisesti toiminut Parikkalaan muuttoonsa asti.
Parikkalan henkikirjoissa 1918 – 1920 opettaja Oskar Aarnio, vaimo Hilda ja alaikäinen poikalapsi on merkitty Joukio 16 asukkaiksi. Erikoista on, että Aarnion perhe on kirjattu vuoteen 1920 asti myös Muolaassa henkikirjaan.
Oskar Aarnio ilmoittaa sanomalehdissä 1920 välittävänsä kasvien taimia Parikkalan kirkolla ja titteliksi on merkitty valokuvaaja. Puutarhaopetuksesta ja valokuvausharrastuksesta on mainintoja sanomalehdissä jo Vuosalmen aikana. Heinäveden kunnan Hasumäen kansakoulun opettajaksi Aarnio on valittu 1923, mutta muistokirjoituksessa kerrotaan hänen aloittaneen siellä jo 1920. Oskar Aarnio on kuollut Heinävedellä 1939. Muistokirjoituksesta selviää eri elämänvaiheita, mm maininta, että hän on saanut erioikeustietä opettajan pätevyyden 1923. (Opettajain lehti no 3, 20.1.1939 s 67)
Parikkalassa kuvannut Aarnio
Oliko Valokuvataiteen museon tiedoissa virhe Parikkalassa kuvanneen Aarnion kohdalla? Oliko kuvaaja Oskar eikä Adolf? Lähetin Ukko-Oskarin kuvan sekä ihmettelyni valokuvaaja Aarniosta museon Kuka Kuvasi- sivulle tammikuussa 2022. En vielä tohtinut täysin kyseenalaistaa museon tietoja, lähinnä toivoin saavani selville mihin tieto kuvaajasta perustuu. Vastauksena kerrottiin, että lähteenä on vuonna 1971 tehty valokuvausta ja kuvaajia koskeva kysely, johon oli vastannut myös parikkalalainen E. Saukkonen. Eini Saukkosella oli pitkään valokuvaamo Parikkalassa ja sanotaan hänenkin kuvanneen ”kaikki parikkalalaiset”.
Sain myös tiedon, että kyselytuloksia ei ole digitoitu eikä niitä pääsisi ilman tutkimuslupaa lukemaankaan. En ehtinyt edes miettiä miten jatkaisin, kun todellinen asiantuntija, museoviraston aiempi yli-intendentti Sirkku Dölle vastasi ihmettelyyni. Sattumalta hänen äitinsä rippikuva on otettu aivan samassa paikassa, Parikkalan petäjän juurella. Hänelläkään ei ollut tietoa kuvaajasta tai kuvauspaikasta. Mutta hän pääsi tutkimaan valokuvaajakyselyn vastauksia.
”E. Saukkonen mainitsee kyselyvastauksessaan vain sukunimen Aarnio. Aarnio toimi ammattikuvaajana kirkolla. Aarniolta puuttui toinen käsi.”
Käkisalmen Adolf Reinhold Aarniolla ei siten ollut osaa näihin petäjäkuviin, kyseessä oli Oskar Adolf Aarnio. Kuka kuvasi- sivusto kertoo nyt näin: ”Opettaja Oskar Aarnio toimi todennäköisesti sivutoimisena ammattikuvaajana Parikkalan kirkolla. Hän kuvasi kirkkoväkeä hyvin ahkerasti 1915 – 1920, varsinkin nuori väki kuvautti itseään hänellä. Kuvat otettiin ulkona isojen petäjien juurella. Kuvat olivat kokokuvia.”
Aarnioiden sekoittuminen Kuka kuvasi- sivustolla on nyt korjattu. Oskar Aarnion kuvausaika Parikkalassa jäi lyhyeksi, ehkä vain muutaman vuoden mittaiseksi. Aarnion jälkeen valokuvauksia jatkoi Väinö Kiihto. Petäjäkuvia on ottanut todennäköisesti moni kuvaaja, paikka kirkon lähellä on ollut otollinen.
Kuvauspaikka
Paikka, tai talo, jonka seinän vierellä kuvat on otettu, jäi edelleen epävarmaksi. Lehti-ilmoituksen mukaan Kurrin pihaan on tehty atelieri kuvauksia varten mutta tarkkaa paikkaa ei enää voi tunnistaa. Kuvista on vaikea päätellä, onko taustalla Kurrin kahvila vai joku muu sen lähellä oleva rakennus. Kuvauspaikan valintaan lienee vaikuttanut myös riittävä valaistus, vaikka kuvaajalla olikin salama käytössään. Kerrotaan että kuvaaja kameroineen oli ollut piilossa mustan hupun alla ja kohta välähti kirkas leimahdus.
Parikkalan kirkko tyrjäläisen Juho Kurrin (1901 – 1971) kuvaamana. Kuvassa näkyy korkeita mäntyjä oletetun kuvauspaikan kohdalla. Kurrin kahvilan kattokolmio näkyy kirkon vasemmalla puolella. Kuvausvuosi ei ole tiedossa mutta eletään vielä hevoskyytien aikaa.Kuva Karjalaisia valokuvissa FB-ryhmä.
Ryhmään saatiin lopulta myös Petäjäkuva, jonka taakse on kirjoitettu Siitosen talo, Pla kk. Epäselväksi jää onko se ollut asuinpaikka vai kuvauspaikka vai molempia. Kuvassa olevan Juutilaisen perheen asuinpaikka on henkikirjojen mukaan ollut Joukio 16.
Henkikirjoissa Joukio 16 mainitaan nimellä Rita. Kirkkoherra Rönnholmin ja hänen perillistensä omistama maatila on kuitenkin sijannut muutaman kilometrin päässä Arkus järven lähellä. Ridan maatilalla on ollut vuokraajina Siitosen sukua, myöhemmin he ostivat tilan omakseen. Osa kirkonkylän taloista on merkitty myös kuuluviksi Joukio 16 tilaan, osa Joukio 19 eli Pappilan tiluksille. Kirkonkylän talot ovat lähinnä liikerakennuksia tai asuintaloja. Kirkonkylän asukkaina mainitaan kauppiaiden, leipureiden ja kahvilanomistajien lisäksi mm kirjakauppias Heinonen, maanmittari Juutilainen, kanttori Siitonen ja opettaja Oskar Aarnio.
Siitosen talo on Kurrin kahvilan lähellä osuuskaupan takana. Talo on tehty rautatien rakennusmiesten asunnoksi paikalle siirretyistä kahdesta savutuvasta 1900-luvun vaihteessa ja remontoitu myöhemmin useaan kertaan. Siitosen talossa ja Kurrin pihapiirin rakennuksissa on samanlaisia elementtejä kuin kuvissakin, tummia seinälautoja ja vaaleita listoja. Vielä 1930- luvulla valokuvaaja ja maalari Artturi Sinisalo ilmoitti Parikkalan Sanomissa entisessä kanttori Siitosen talossa pidettävistä talkoista.
Parikkalan kirkonkylää 1928. Kuvassa no 18 Osuuskauppa, 19 Siitosen talo ja 21 Kurrin/myöhemmin Sinkkosen kahvila. Kunnantupa eli nykyinen Käspaikka no 22. Kelloseppä Hämäläisen talo no 25. Kuvassa ei enää näy petäjiä Kurrin pihapiirissä, ehkä ne on kaadettu turvallisuussyistä. Simpelejärven lasku 1939 – 1945 on siirtänyt rantaviivaa kauemmas ja rannalle kasvanut puusto on nykyisin jo peittänyt järvinäkymän Kirkkotieltä.
Kuva Olavi Heinosen kirjasta Parikkalan kirkonkylän vanhoja rakennuksia.
Teksti Helena Tiainen 2023
Lähteet mm.
Parikkalan historia 1996 Jaana Juvonen
Parikkalan kirkonkylän vanhoja rakennuksia 2019 Olavi Heinonen
Sanomalehtiarkisto, Parikkalan Sanomat ja Käkisalmen Lehti
Petäjäkuvat ja Heinosen kortti (1910) Helena Tiaisen kokoelma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti